Blog teamlid Ursula Draaijer › Noorderlinkdagen 2016

Blog teamlid Ursula Draaijer

Blog teamlid Ursula Draaijer - “Mijn ervaringen bij Noorderlinkdagen 2016”

Ik ben Ursula Draaijer, tot voor kort werkzaam bij de Rabobank en sinds november 2015 deelprojectleider Facilitair en Logistiek in het team van Noorderlinkdagen 2016. In mijn blogs neem ik jullie graag mee in de organisatie van dit unieke evenement in Noord-Nederland. Lees mee!

BLOG 3 - oktober 2016

Trots op deze mooie dag!
Precies een jaar geleden werden we als teamleden van de Noorderlinkdagen 2016 aan elkaar voorgesteld. Een beetje onwennig hebben we, wandelend en fietsend, Assen verkend en voor het eerst een borrel met elkaar gedronken. Erg belangrijk voor het teamgevoel. De opdracht was: organiseer de Noorderlinkdagen van 2016 in Assen. Met het succes van de Noorderlinkdagen van 2014 in gedachten, waar ik als deelnemer aanwezig was, ben ik vol positieve energie aan de slag gegaan.

Brainstorm
Waar begin je dan mee? Tijdens het eten van chocolade (veel dames in het team!) en het drinken van liters thee en koffie zijn we met het team de titel en inhoud gaan bepalen. Veel namen van sprekers passeerden de revue, er werden verhitte discussies gevoerd, kilometers door Assen afgelegd en er ontstonden veel ideeën, die soms net zo hard weer vervlogen. Welke beleving en inspiratie willen we overbrengen? Een voor mij leerzaam en vooral boeiend proces.

Ontlading en ontspanning
Dan, opeens, is het zover en is het 29 september 2016! De rode loper die ‘s ochtends nog moest worden vastgeplakt lag netjes en recht, de visagiste stond klaar en alle acts stonden op hun plaats. De pianist was aan het spelen, de collega’s van communicatie waren gereed voor actie. De sprekers kwamen binnen en alle vrijwilligers kregen instructies van de projectleider. Alles wat we in de loop van de tijd hadden bedacht, kreeg opeens vorm en viel op z’n plek. Omdat ik medeverantwoordelijk ben voor de organisatie van deze dag was ik me ook bewust van zaken die wellicht anders zijn gegaan dan bedacht. Vertrekken we niet te vroeg met de steltlopers naar De Brink? Waar zijn de gehuurde fietsen nu gebleven? Gelukkig hebben we aan regenponcho’s gedacht! Dit is zo maar een kleine greep uit zaken waar je als gast (hopelijk) niks van hebt gemerkt maar wat achter de schermen de nodige aandacht kostte.

En wat is het een supermooie dag geworden. Er was een ontspannen en plezierige sfeer op de diverse locaties gedurende de hele dag. Iedereen die binnenkwam, had er zin in. Zin om mensen te ontmoeten, te worden geïnspireerd en vooral plezier te hebben. Hoe mooi kan het zijn?

Relativering
De kleinigheden waar ik mij tijdens de dag druk over maakte, vallen naar mijn mening in het niet bij de zorgen om deze wereld op dit moment. Raouf, die ik inmiddels heb leren kennen als een plezierige collega, vroeg op het podium aandacht voor onze Syrische medemens. Wat kunnen we betekenen voor al die mensen die nu onze hulp nodig hebben? Wat kunnen we als aangesloten organisaties hierin betekenen? Een mooie vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is, maar zeker de moeite waard is om over in gesprek te gaan.

Ons rest nog de rommel opruimen en de evaluatie. Eind deze maand nemen we als team afscheid van elkaar. Na een bewogen jaar van intensieve samenwerking gaan we allemaal onze eigen weg. Nemen we mee, wat we hebben geleerd en hoe gaan we dit toepassen in onze nieuwe werkomgeving? Sommige teamleden gaan terug naar hun oude werkgever, anderen gaan met vernieuwde inzichten andere loopbaankeuzes maken.

Ook ik ga na dit avontuur op zoek naar een nieuwe uitdaging en daar heb ik zin in. Ik wil je bedanken voor jouw deelname aan de Noorderlinkdagen en voor het lezen van mijn blog. En alvast succes voor het organiserende team van de Noorderlinkdagen in 2018.

Enjoy the ride!!

Tot ziens!

BLOG 2 - september 2016

Details... details...

De maanden juli en augustus stonden ook bij Noorderlink in het teken van de vakanties. Afwisselend van elkaar hebben we de ontspanning gezocht in verschillende vakantieoorden maar is er ook hard gewerkt aan de verdere details van het congres. En dat zijn er nogal wat. Daarnaast zijn alle kaarten verkocht en dit voert de druk nog meer op om er een fantastisch en verrassend congres van te maken. 

Goede koffie graag!
Een onderdeel van dit congres is dat er naast het inhoudelijke component ook aandacht gaat naar een goede verzorging van de innerlijke mens. Als de koffie niet goed is, dan is dat onderwerp van gesprek. Dat heb ik na al die jaren in het Facilitaire vak wel geleerd. 

Samen met onze cateraar zijn er verschillende lunchsuggesties besproken inclusief proefsessie. Wat past bij het congres, wat is lekker, wat oogt aantrekkelijk, wat is gemakkelijk uit te serveren en, niet onbelangrijk, wat past binnen het budget?
Dit is nog best een klus. Daarnaast voegen we er nog een verrassingselement aan toe. Daar kan ik nu nog niet zoveel over zeggen maar het zal niet alleen Nederlands eten zijn wat de pot schaft!

Logistieke uitdagingen
Een andere uitdaging is de logistieke organisatie: hoe gaan we zoveel mensen van de ene naar de andere locatie verplaatsen zonder dat er iemand verdwaalt? Assen is een prachtige stad maar inmiddels kan ik uit ervaring zeggen dat de verschillende straatjes ook de nodige verwarring kunnen veroorzaken.

We hebben rond de 40 sprekers die allemaal hun eigen wensen hebben qua techniek en opstelling. Ik kan alleen maar de diverse locatiemanagers bedanken voor hun flexibiliteit want ik voel me bijna bezwaard wanneer ik weer een belrondje doe met de vraag of we alsjeblieft nog een keer langs mogen komen.

En last but nog least de opening- en sluitingsshow van het congres. Alhoewel dit niet tot mijn directe takenpakket hoort, heb ik gemerkt dat het produceren hiervan ingewikkelde,creatieve processen zijn. Ik heb nog nooit zolang naar een gaatjes (toneel)doek gekeken van verschillende kleuren en afmetingen. Maar ook: hoe mooi is het dat we Jan Jaap van der Wal de gehele dag als dagvoorzitter hebben! En hoe gieten we alle ideeën die we hebben in een mooi jasje? Ik kan niet in detail treden want dan verraad ik te veel maar dit is echt een vak apart. 
En nu heb ik het nog niet eens gehad over de communicatie, de werving van vrijwilligers, de ontvangstprocedure, de registratie, de aankleding, routebeschrijvingen, bewegwijzering… etc.
Wellicht meer hierover in de volgende nieuwsbrief en aan de lezer die erbij zal zijn: ga het vooral ervaren op de 29 september!

BLOG 1 - juli 2016

Energie en creativiteit
Tot aan 2012 had ik weinig over Noorderlink gehoord, laat staan over de Noorderlinkdagen. Totdat ik een uitnodiging ontving voor de Noorderlinkdagen van 2012. Zo stond ik destijds opeens met mijn collega’s in het voetbalstadion van Groningen, de Euroborg. Ik was erg onder de indruk van het programma; de inspiratie die ik opdeed, de dynamiek en de energie die ik voelde daar in de Euroborg. Wat een creativiteit! 

Vleugels uitslaan
Vervolgens mocht ik ook naar de Noorderlinkdagen in 2014. Zo stond ik weer op dit unieke event, deze keer in de Martinikerk. En weer voelde ik diezelfde dynamiek en energie. Ik dacht toen:”Wat zou het toch geweldig zijn om de Noorderlinkdagen te mogen organiseren! Om mee te mogen denken met de inhoudelijke invulling van het programma en om met een team een dusdanig mooi congres vorm te geven.” 

En wat schetst mijn verbazing? In juni 2015 kreeg ik een vacature onder ogen waarin werd gevraagd naar een deelprojectleider voor de Noorderlinkdagen 2016. Nu moet je weten dat ik op dat moment voor mijzelf al de keuze had gemaakt mijn vleugels uit te slaan en na 17 jaar de Rabobank te verlaten. Dus hoe mooi zou het zijn als ik deze editie zou mogen organiseren? 

Lees mee!
En zo ben ik na een officiële sollicitatieprocedure gestart als deelprojectleider Facilitair en Logistiek. In de volgende nieuwsbrieven ga ik jullie meenemen in mijn belevenissen in de loop naar dit congres. Want buiten het feit dat we als team voor een fantastisch resultaat op 29 september in Assen willen neerzetten, is het minstens zo interessant om het gehele voorbereidingsproces te delen. Welke inhoud bieden we en hoe faciliteren we dit? Hoe laten we Assen stralen als congresstad? Een mooi avontuur waarin ik jullie ga meenemen. 

Ondertussen is er al veel gebeurd: de inhoud is bepaald, mooie sprekers zijn geboekt, het beeldmerk is online en offline te zien en er is een succesvolle kick off georganiseerd. En nu... we hebben nog (maar) drie maanden... de trein gaat steeds harder rijden … op naar 29 september!